BLÍZKÁ SETKÁNÍ V ARKTICKÉ KRAJINĚ
Ground level – navázání spojení s fotografovanými objekty.
Příběh Toma Masona pro Gitzo
Začtěte se do vyprávění Toma Masona, průkopníka značky Gitzo, a společně objevte jeho nadšení ze stativů Gitzo Systematic, které mu umožňují dostat se při fotografování těsně nad zem (ground level) a navázat tak úzký kontakt s objekty, které fotografuje v divoké přírodě. Stabilita a úhly, které jedinečný design tohoto vybavení nabízí, jsou zcela zásadním nástrojem, jenž Tom využívá při každém projektu a který mu dovoluje pořizovat kreativní snímky a navazovat opravdu blízká setkání se snímanými objekty.
Text a foto: TOM MASON, www.tommasonphoto.com
Vysoko nahoře se ozve štěkot, který prozradí přítomnost mého objektu, a já se vrhám ke stativu, od rána ho mám postavený na sněhu. S jeho nohama maximálně roztaženýma na studené bílé ploše ležím u fotoaparátu a káva, kterou jsem si před chvílí vychutnával, je minulostí. Tělo si náhle uvědomuje chlad, který proniká skrz vrstvy oblečení. Ruce natahuji před sebe. Jednou rukou instinktivně chytím rukojeť fotoaparátu a druhou najdu aretační šroub kulové hlavy Gitzo řady 4. Když šroub povolím, mohu s fotoaparátem osazeným těžkým 600mm objektivem spolehlivě pohybovat díky přednastavené frikci.
V hledáčku pátrám na bílé pláni po lišce, která běží dolů po svahu mým směrem. Moje pozice je perfektní, jsem připraven na nezapomenutelné setkání. Dalo by se říct, že značnou část svého života trávím plazením. Plazím se podrostem, přes skály, písečné pláže nebo zasněženou krajinou. Profil těla udržuji hluboko pod horizontem a hledám blízká setkání s divokou zvěří. Když se vrátím domů a nejsem celý od bláta, písku nebo prostě jen promočený, nejspíš to nebyl dobrý den.
Jako profesionální fotograf divoké přírody mám stativ Gitzo Systematic coby součást své základní výbavy již více než deset let. Spolehlivost, funkčnost a snadné používání tohoto základního profesionálního vybavení jsou na předních místech v seznamu důvodů mé lásky k těmto stativům, ale mám-li být upřímný, nejvíce ze všeho zbožňuji jejich jednoduchost použití při fotografování. Existuje mnoho rad, které jako fotografové sdílíme pro zachycení působivých snímků divoké přírody – jak je zaostřit, exponovat nebo upravovat. Nicméně nejdůležitějším aspektem každého skutečně zajímavého snímku je bezpochyby – alespoň podle mého názoru – navázání blízkého kontaktu s fotografovanými objekty, což je poměrně obtížné, pokud se nenacházíte na jejich úrovni.
Důležitost stability
Jako každý fotograf, který prahne po co nejestetičtějších snímcích, se nebudete ani na vteřinu zdráhat zaujmout pozici co nejníže to jde, ideálně doslova zahrabáni v hlíně. Pozice na úrovni terénu nám totiž umožňuje dodat snímkům potřebnou hloubku a ostrost, minimalizovat oblast ostření a vykreslit pozadí tak, aby působilo čistě a nerozptylovalo pozornost. To je ideální právě při fotografování divokých zvířat, kdy pozadí nemá být rušivým elementem snímku.
Dlouhé hodiny práce v terénu nevyhnutelně znamenají nutnost dobré a stabilní podpory. Chcete-li minimalizovat svůj pohyb, ale zároveň být připraveni na zlomek vteřiny, kdy se objekt objeví v záběru, je namáhavé držet v ruce dlouhý teleobjektiv. Stativ navíc umožňuje rozšíření úrovně tvůrčí svobody, pokud jde o rychlost závěrky, a samozřejmě pomáhá zmírnit únavu rukou před začátkem fotografování. Všichni víme, že dobrý stativ má zásadní význam, pokud jde o stabilitu a zkrocení nežádoucího chvění fotoaparátu. Často ale zapomínáme na jeho další podstatný přínos, kterým je podpora při zachování kompozice, úhlů a konkrétní polohy aparátu. Stejně jako pes pro člověka je stativ nejlepším přítelem fotografů divoké přírody, a pokud jde o práci v nízkých polohách nad terénem, rozhodně nejsou všechny stativy stejné.
Všechny modely stativů Gitzo nabízejí způsob, jak se dostat opravdu nízko k zemi – ať už se jedná o vyměnitelnou středovou tyč u modelů Traveler, systém Ground level u modelů Mountaineer nebo jednoduchost plochého disku modelů Systematic. Každý z nich má variabilní úhly nohou, které nabízejí nízké polohy umístění stativu a zvyšují jeho nosnost i při úplném rozložení. Coby uživatel dlouhých teleobjektivů jsou mou preferovanou volbou stativy Systematic (zejména díky jejich kompaktním cestovním rozměrům a minimální výšce pouhých 10 cm). Konkrétně model GT4553 s hlavou GH4383LR. Velký plochý disk v horní části je zesílený pro vysokou pevnost a stativ tak nabízí působivou nosnost 30 kg, což mi dává jistotu, že bezpečně zvládne i ty největší objektivy – v mém případě 600 mm f/4 v kombinaci s profesionálním fotoaparátem Z 9. Třemi jednoduchými pohyby se povytažením zarážek dostanu na úroveň země. Jsem tak téměř okamžitě připraven fotografovat cokoli, co je v rámci zadání třeba.
Abyste při svých výpravách za fotografováním divoké přírody dosáhli těch nejlepších výsledků, je zásadní zvolit perfektní vybavení.
Spojení s divokou přírodou
Jsem zpátky na sněhu. Liška se pomalu blíží. Pachy linoucí se z našich příbytků jsou pro ni silným lákadlem. Za stativem v hledáčku sleduji každý její pohyb. Nízký úhel mi poskytuje dokonalý výhled zpoza drobné sněhové závěje. Pracovní výška stativu pouhých 10 cm umožňuje, že se do záběru dostává i část sněhu. Hloubka čistého snímku je zajímavě doplněna o náznak rozostřeného sněhu. Pocit zimy je pryč a já se teď nezajímám o nic jiného než o liščí oči, dokonalé zaostření a stisknutí spouště ve chvíli, kdy cítím úzké spojení.
Až do skončení tohoto neobvyklého setkání se o stativ nemusím jakkoli starat – skvělé nástroje jsou totiž neviditelné, přičemž vám jednoduše pomáhají odvést práci v daném okamžiku co nejlépe.
Fotogalerie:
-
BLÍZKÁ SETKÁNÍ V ARKTICKÉ KRAJINĚ Ground level, © Tom Mason
-
BLÍZKÁ SETKÁNÍ V ARKTICKÉ KRAJINĚ Ground level, © Tom Mason
-
BLÍZKÁ SETKÁNÍ V ARKTICKÉ KRAJINĚ Ground level, © Tom Mason
-
BLÍZKÁ SETKÁNÍ V ARKTICKÉ KRAJINĚ Ground level, © Tom Mason
-
BLÍZKÁ SETKÁNÍ V ARKTICKÉ KRAJINĚ Ground level, © Tom Mason
-
BLÍZKÁ SETKÁNÍ V ARKTICKÉ KRAJINĚ Ground level, © Tom Mason
-
BLÍZKÁ SETKÁNÍ V ARKTICKÉ KRAJINĚ Ground level, © Tom Mason
-
BLÍZKÁ SETKÁNÍ V ARKTICKÉ KRAJINĚ Ground level, © Tom Mason