PĚT DŮVODŮ, PROČ POUŽÍVAT STATIV PŘI FOTOGRAFOVÁNÍ PTACTVA

Tim Laman

Birdphotography%20Gitzo.png

V neustále se měnícím světě fotografie nás často provází diskuse o tom, bez čeho se správný fotograf neobejde. Pro mě je to stále nedocenitelný stativ. Jako biolog a wildlife fotograf mohu jeho nepostradatelnost jen potvrdit, zejména při focení ptactva.


Text a foto: TIM LAMAN, www.timlaman.com, www.instagram.com/TimLaman

Uvedu pět hlavních důvodů, díky kterým stativ nedocenitelným způsobem přispívá k mému úspěchu v kreativní fotografii ptactva.

1051.jpg


Jste kdykoliv připraveni zachytit pohyb.

Jak dlouho dokážete udržet fotoaparát u oka? Udržíte bez hnutí zvolený záběr? Nebo záběr v hledáčku neustále poskakuje? V mnoha případech čekám poměrně dlouho, než se začne něco dít. Pokud mám fotoaparát s objektivem na stativu, šance okamžitě reagovat a zachytit rozhodující okamžik se výrazně zvyšuje. Současně se také mohu pečlivě věnovat kompozici.


Vyhnete se náhlým pohybům, které mohou ptactvo vyrušit.

Vidíte přilétat ptáka, najednou zvednete rychle fotoaparát a chcete fotit. To je přesně situace, kdy ptáka vyplašíte. Nejenže tak nepořídíte vysněnou fotografii, ale navíc můžete zvíře ohrozit. Jste-li například blízko hnízda, můžete ho i vyhnat z jeho domova.

1051.jpg

To, že je třeba brát ohled na životní prostředí, dokonale ilustruje fotografie papouška žlutoramenného přistávajícího u hnízda, kterou jsem pořídil v Austrálii. Skrýval jsem se v úkrytu a čekal, až se bude papoušek vracet do své hnízdní dutiny u termitiště. Papoušek žlutoramenný je kriticky ohrožený druh, a proto jsem úzce spolupracoval se skupinou ochránců přírody. Ti mi umožnili přístup do této oblasti a poradili, jak blízko se mohu dostat, aniž bych mu narušil hnízdění. Zásadní je mít fotoaparát s objektivem připevněný na stativu, abyste s ním pohybovali při příletu ptáka co nejméně a nevyrušili ho. Zatímco jsem čekal na přílet papouška, díky stativu jsem pevně udržel precizně zvolený záběr.


Budete snáze sledovat ptáky v letu.

Co ptáci v letu? Nemůžete prostě fotit jen z ruky? Ano, můžete. Když vím, že se poté budu muset velmi rychle přemístit, dělám to také. Nicméně jsem zjistil, že pokud pták letí v úrovni mých očí nebo mírně pod, posazení 400mm či delšího objektivu na stativu s gimbalovou hlavou mi umožňuje daleko plynuleji sledovat dráhu jeho letu. Mám tak větší šanci mít ho stále v záběru a udržet ostřicí body na jeho těle. Při focení papouška Ara arakanga (scarlet macaw) [viz fotogalerie], vzlétajícího ze stromu v Mexiku, jsem přesně tak postupoval. Byl jsem na posedu a díval se mírně dolů na strom, kde se shromáždilo několik papoušků. Když vzlétli, mohl jsem je sledovat a pořídit pěkné snímky za letu 400mm objektivem na stativu s gimbalovou hlavou.

1051.jpg


Špatné počasí vás nezastaví.

Jsou fotografové, kteří to zabalí, když prší nebo chumelí. Sám ale nepříznivé klimatické podmínky beru jako příležitost vyfotit zajímavé a jedinečné fotografie. Proti dešti chráním objektiv a fotoaparát voděodolným pouzdrem. Na fotografii vidíte, jakým způsobem mívám fotoaparát s objektivem připevněný na stativu. Díky tomu se déšť a sníh nedostanou ani do hledáčku, ani do objektivu. Pokud za takových podmínek fotíte z ruky, je velmi náročné udržet techniku tak, aby hledáček a objektiv zůstaly čisté. Během sněhové bouře jsem doma na zahradě pořídil fotografii sýkorky černohlavé [viz fotogalerie]. Skákala mezi bidýlky poblíž krmítka. Načechrané peří jako ochrana před chladem, sněhové vločky poletující ve vzduchu, bidýlko, na které se sýkorka chystá přistát – to dodalo snímku správnou osobitou atmosféru.


S delšími časy závěrky vytvoříte jedinečné záběry.

V neposlední řadě musím zmínit, k čemu se stativ používá asi nejčastěji – nehybně udržet fotoaparát při dlouhé expozici. Zvláště v krajinářské fotografii se to považuje za nejčastější použití stativu. Pokud pták zůstává v klidu, stativ vám umožní delší expozici. Snímky jsou přitom ostré, a to i při velmi špatných světelných podmínkách. Pro takové situace se tedy vyplatí mít stativ po ruce. Když fotíte ptactvo, delší časy závěrky dovolují vytvořit kreativní záběry pomocí švenkování za letu. Je to i zábavné a stojí to za vyzkoušení. Například pro vyfocení snímku pelikána hnědého [viz fotogalerie] jsem použil čas závěrky 1/30 sekundy. Jak nejlépe pořídit takový snímek? Švenkovat stejnou rychlostí, jakou pták letí, a přesně ho sledovat. Oko ptáka navíc zůstane ostré. Abyste toho dosáhli, musíte nejen švenkovat správnou rychlostí, ale je také nutné eliminovat veškerý horizontální pohyb, který by oko ptáka mohl rozmazat. Právě při tom hraje stativ obrovskou roli. Jeho stabilita totiž výrazně snižuje horizontální pohyby, které při sledování letícího ptáka děláte, a vám se podaří krásný záběr.

Timova výbava

Aby byla vaše výprava za wildlife fotografiemi úspěšná, volba té nejlepší výbavy je zcela zásadní.

GT-GH_2.png

        Gitzo GHFG1                    Gitzo GT5533LS                                          Gitzo GHF2W

TIM LAMAN

Tim Laman je terénní biolog a wildlife fotograf. V roce 1987 se poprvé vydal na Borneo. Za svůj převratný výzkum, kdy se soustředil na život v korunách stromů, získal doktorát na Harvardu a v roce 1997 mu vyšel první článek v National Geographic. Jeho vášeň pro objevování se dále prohlubovala, když začal do časopisu National Geographic přispívat pravidelně. Za tu dobu v něm uveřejnil 23 hlavních reportáží.

Fotogalerie: